Hoe specialistische coaching kinderen helpt binnen de kinderopvang

gro-up kind word vastgehouden op het kinderdagverblijf

Een specialistisch coach ondersteunt pedagogisch medewerkers. Zodat meer kinderen binnen de kinderopvang de juiste ondersteuning (blijven) krijgen. In hun eigen groep, bij vertrouwde pedagogisch medewerkers.

In de kinderopvang hebben pedagogisch medewerkers bij sommige kinderen wat extra hulp nodig. Omdat de kinderen opvallen door hun gedrag of niet mee kunnen komen op de groep. Dan wordt eerst de gebruikelijke route op de locatie gevolgd. De pedagogisch coach biedt ondersteuning. Soms is er meer nodig. Of loop je toch vast. Dan is het fijn als er snel iemand met bepaalde expertise meekijkt. Daarvoor is er de specialistisch coach.

De specialistisch coach

De specialistisch coach is een jeugdhulpverlener die veel kennis heeft over het ondersteunen van kinderen met opvallend gedrag of bijzonderheden in de ontwikkeling. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kinderen die veel moeite hebben om deel te nemen aan de groepsactiviteiten, instructies op te volgen of hun grenzen op een passende wijze aan te geven. Ze kijkt mee op de groep, werkt adviezen uit in een plan en bespreekt deze met de pedagogisch medewerkers van de locatie.

Wat is Alert4You?

Alert4You ondersteunt pedagogisch medewerkers met de inzet van een specialistisch coach. Een effectief bewezen aanpak dat door gro-up in Zoetermeer en Rotterdam uit wordt gevoerd. Op meerdere kinderopvanglocaties, zowel van gro-up als van andere organisaties. Annemiek van Iersel, regiomanager bij gro-up, vertelt dat het handelen van pedagogisch medewerkers dan nog beter aansluit bij de behoeften van kinderen die (tijdelijk) meer ondersteuning nodig hebben.

Gedrag begrijpen en vertalen

Annemiek legt uit: “Stel, een pedagogisch medewerker vindt een kind druk. Het kan nog geen kleine opdrachten uitvoeren of niet lang in de kring zitten, wat wel passend zou zijn bij de leeftijd. Dan kijkt de pedagogisch coach eerst mee. Is de speelleeromgeving voor dit kind uitdagend genoeg? Of zoekt het kind veiligheid en hoe dit dan te bieden? Dat geeft ze vaak al handvatten. Maar soms is er meer nodig. Dan kijkt de specialistisch coach mee. Die observeert echt het gedrag en probeert te begrijpen wat het kind eigenlijk vraagt of nodig heeft. Ze helpt het gedrag te ‘vertalen’, zodat de pedagogisch medewerkers het kind nog gerichter kunnen helpen.”

Author
jeugdhulpverlener bij gro-up Floran

'Kleine veranderingen kunnen een enorm groot verschil maken.’

Overprikkeld kind

Specialistisch coaches Rianne van der Zalm en Floran Jonker kijken samen met de pedagogisch medewerkers naar wat een kind nodig heeft. Laatst was er een jongen die, net als alle kinderen, al een lange schooldag achter de rug had voordat hij naar de BSO kwam. Zodra hij daar binnenkwam en meteen met iedereen aan tafel moest om te eten, raakte hij helemaal overprikkeld. Dat zorgde voor spanningsopbouw bij hemzelf en daarmee voor onrust in de groep.

Door te observeren en vanuit een nieuwsgierige, niet-oordelende houding vragen te stellen aan het kind, bedachten we iets wat hielp. Na school mocht hij eerst eventjes in een rustig deel van de ruimte ontspannen met zijn favoriete stripboek. Daarna lukte het hem beter om op een positieve manier weer aan te sluiten bij de groep. Zonder anderen mee te nemen in negatief gedrag vanuit zijn overprikkeling.

Een sterkere pedagogische basis

gro-up kind krijgt hulp van een specialistisch coach

Ervaart een kind veel prikkels? Dan helpt de specialistisch coach met het aanbrengen van meer rust en structuur in de dag. “Daar heeft eigenlijk elk kind baat bij”, zegt Annemiek. “Op deze manier versterken we met elkaar de pedagogische basis. We versterken zo de beschermende factoren in de omgeving van het kind, zodat het kind de juiste ondersteuning (blijft) krijgen in de eigen groep, bij vertrouwde pedagogisch medewerkers."

Kinderen voelen zich gezien

“Waar het uiteindelijk om draait”, zegt Annemiek, “is dat kinderen zich gezien en begrepen voelen. Daar doen we het voor. En als de pedagogische basis van de medewerkers op de groep na een hulpvraag is versterkt, heeft ieder kind hier profijt van en kan het zich nog beter ontwikkelen. Komt er later weer een complexe groep of een kind dat extra steun nodig heeft, dan heeft de pedagogisch medewerker al handvatten van de specialistisch coach gekregen. En weet beter daarmee om te gaan. Of zal sneller een specialistisch coach inschakelen, omdat dat eerder ook hielp.”